12 πρακτικοί τρόποι για να ενδυναμώσετε την αυτοπεποίθηση των παιδιών σας

Γράφει η Liakopoulou Anta: Classical Philologist / Professor of Greek Language & Literature – Special Education Teacher (MSc in Special Education Needs) – Specialized in learning difficulties and behavioral problems.

Τι είναι η αυτοπεποίθηση;

Η αυτοπεποίθηση ετυμολογικά προέρχεται από το πρόθημα αυτό- και  τη λέξη πεποίθηση που σημαίνει βεβαιότητα. Ως εκ τούτου αυτοπεποίθηση είναι η πίστη που έχει κάποιος στον εαυτό του, στην αξία του και στις δυνατότητές του.

Με ποιους τρόπους μπορούμε να «χτίσουμε» την αυτοπεποίθηση των παιδιών μας;

1. Δοκιμάστε καινούριες εμπειρίες!

Τα παιδιά με χαμηλή αυτοπεποίθηση συνήθως διστάζουν να ξεκινήσουν μια καινούρια δραστηριότητα από φόβο μήπως αποτύχουν. Πρέπει λοιπόν εμείς ως γονείς να τα υποστηρίξουμε και να τα ενθαρρύνουμε να δοκιμάσουν νέες προκλήσεις για να αντιμετωπίσουν και να νικήσουν αυτό που φοβούνται, την αποτυχία!

2.  Μοιραστείτε τις δικές σας εμπειρίες όταν ήσασταν παιδί!

Είναι σημαντικό ο γονέας να συζητά με το παιδί του και να καταθέτει τα προσωπικά του βιώματα από την εποχή που ήταν κι εκείνος μικρός. Έτσι, αντιλαμβάνεται το παιδί ότι κανείς δεν είναι τέλειος και ότι όλοι είχαμε κάποια στιγμή στη ζωή μας άτυχες στιγμές! Μπορείτε να πείτε για παράδειγμα: “Όταν φοιτούσα στην Ε’ δημοτικού ενώ όλα τα κορίτσια μπορούσαν να κάνουν κατακόρυφο στη γυμναστική, εγώ δεν κατάφερνα!”

3. Παίξτε με τα παιδιά σας!

Αφιερώστε δημιουργικό χρόνο στο κάθε παιδί σας ξεχωριστά και καταπιαστείτε με νέες ενδιαφέρουσες ενασχολήσεις. Έστω και 10 λεπτά μέσα στην ημέρα είναι αρκετά για να νιώσει το παιδί πολύτιμο και ξεχωριστό! Γι΄ αυτό βάλτε στην άκρη τα κινητά και τα τάμπλετ και πέστε στο πάτωμα!

4. Επιλέξτε τα παιχνίδια ρόλων!

Τα παιχνίδια μίμησης είναι μια καλή ευκαιρία για να βιώσουν τα παιδιά διάφορες φανταστικές καταστάσεις και να μειώσουν το αίσθημα του φόβου των πραγματικών καταστάσεων. Για παράδειγμα, αν υποθέσουμε ότι ένα παιδί φοβάται τον οδοντίατρο παίζοντας τον γιατρό και τον ασθενή εξοικειώνεται με τη στρεσογόνα κατάσταση. Έτσι, εκπαιδεύεται να αντιμετωπίζει τον φόβο του και μαθαίνει να τον διαχειρίζεται, αφού πλέον γνωρίζει από πριν τι πρέπει να περιμένει.

5. Επιβραβεύεστε την προσπάθεια και όχι το αποτέλεσμα!

Οι περισσότεροι άνθρωποι όταν δοκιμάζουμε κάτι καινούριο συνήθως αποτυγχάνουμε, γιατί η προσπάθεια είναι αυτή που φέρει την επιτυχία. Γι’ αυτό κι εσείς ως γονείς εστιάστε στην προσπάθεια που το παιδί σας καταβάλλει για να πετύχει έναν στόχο και όχι στο αποτέλεσμα. Πείτε για παράδειγμα «Μου άρεσε πολύ που προσπάθησες να λύσεις την άσκηση των Μαθηματικών!» και όχι «Μπράβο, την έλυσες σωστά!».

6. Προσέξτε τα λόγια σας μπροστά στους άλλους!

Όταν βρίσκεστε με κόσμο ή όταν μιλάτε στο τηλέφωνο μη χρησιμοποιείτε φράσεις όπως « Η Μαρία μου τα πάει χάλια στην ορθογραφία», γιατί κάνετε το παιδί να νιώσει άσχημα και σταδιακά το μαθαίνετε να υποτιμά τον εαυτό του. Για να χτίσετε την αυτοεκτίμηση του παιδιού σας, πρέπει να αντικαταστήσετε αυτή τη φράση με αυτή  «Αν πιστεύεις ότι η ορθογραφία σε δυσκολεύει, εγώ είμαι εδώ για να σε βοηθήσω. Προσπαθώντας λίγο περισσότερο, είμαι σίγουρη ότι θα τα καταφέρεις». Επιπλέον, για να το βοηθήσετε περισσότερο, τονίστε τα ταλέντα του μπροστά στους άλλους!

7. Μη βάζετε ταμπέλες!

Οι φράσεις που συνοδεύουν ένα παιδί όπως «ο Γιώργος είναι τεμπέλης ή ιδιότροπος» όχι μόνο δεν ωφελούν αλλά έχουν και τεράστιες ψυχολογικές συνέπειες. Οι χαρακτηρισμοί αυτοί εκτός του ότι περιέχουν μια μεγάλη δόση υπερβολής γίνονται αποδεκτοί από το ίδιο το παιδί, το οποίο με την έγκριση των γονιών του χτίζει μια αρνητική εικόνα για τον εαυτό του που θα το ακολουθεί μετέπειτα και στην ενήλικη ζωή του.

*Εάν επιθυμείτε να κάνετε χρήση «ταμπελών», επιλέξτε θετικές ταμπέλες!!!

8. Ενθαρρύνετε την αυτονομία του!

Διδάξτε το να φροντίζει τον εαυτό του ΜΟΝΟ του. Δείξτε του τον τρόπο πώς να πλένει το πρόσωπό του, τα δόντια του και μάθετέ του να ντύνεται σωστά. Αναθέστε του αρμοδιότητες όπως το να βοηθάει στις δουλειές του σπιτιού και να τακτοποιεί το δωμάτιό του. Έτσι, θα αποκτήσει ευθύνες και θα μάθει να τις διαχειρίζεται. Επίσης, θα αισθανθεί ικανό να τα βγάλει πέρα στηριζόμενο στον εαυτό του, πράγμα που θα τον ενδυναμώσει και θα τονώσει την αυτοπεποίθησή του.

9. Ενθαρρύνετε το παιδί να εκφράζει τα συναισθήματά του!

Ένα από τα μεγαλύτερα δώρα που μπορείτε να προσφέρετε ως γονείς είναι να μάθετε στο παιδί σας να εκφράζει τα συναισθήματά του. Πολλές φορές όμως τα παιδιά βιώνουν πολύ έντονα τα συναισθήματά τους με αποτέλεσμα να δυσκολεύονται να τα διαχειριστούν και να τα εκφράσουν.

Στην περίπτωση αυτή οι γονείς πρέπει να ακούν προσεκτικά το παιδί όχι για να απαντούν αλλά για να του δείξουν ότι ενδιαφέρονται πραγματικά για όσα νιώθει. Έτσι, θα το κάνουν να καταλάβει ότι μπορεί να εκφράζεται άφοβα και ότι αξίζει να τους μιλάει.

10. Καταγράψτε τους φόβους του!

Ανοίξτε συζήτηση με το παιδί σας μιλώντας για τους φόβους σας. Ξεκινήστε πρώτα εσείς και πείτε για παράδειγμα «Εγώ δεν νιώθω άνετα να δώσω συνέντευξη στην τηλεόραση. Εσύ αγάπη μου, τι είναι αυτό που φοβάσαι;». Έπειτα, ρωτήστε το πώς του φαίνονται διάφορες κοινωνικές περιστάσεις και εμπειρίες και πώς αισθάνεται σχετικά με αυτές, λ.χ. θα δοκίμαζε να πλησιάσει ένα άλλο παιδάκι στην παιδική χαρά και να του ζητήσει να γίνουν φίλοι ή να παίξει έναν ρόλο στη γιορτή του σχολείου; Στη συνέχεια δημιουργήστε μια λίστα με τους φόβους του γράφοντας δίπλα μια αιτιολόγηση για τον καθένα, π.χ. φοβάμαι να κάνω ποδήλατο γιατί αισθάνομαι ότι θα πέσω. Έτσι, θα  καταφέρετε να δοκιμάζετε νέες εμπειρίες που μέχρι πρότινος δεν μπορούσατε ούτε καν να φανταστείτε!

11. Τονίστε τα προτερήματά του!

Αν τα παιδιά σας τείνουν να ξεχνούν τα προτερήματά τους και να εστιάζουν στις αδυναμίες  τους, δοκιμάστε αυτή τη δραστηριότητα! Αναπτύσσει την ικανότητα της αυτεπίγνωσης.

Παρακινήστε το παιδί να ζωγραφίσει τον εαυτό του και μιλήστε για τα στοιχεία εκείνα που το ξεχωρίζουν ως προσωπικότητα.

Εναλλακτικά κολλήστε σε μια λευκή κόλλα χαρτί τη φωτογραφία του και γράψτε δίπλα τα προτερήματα του. Βλέποντας καθημερινά τα δυνατά του σημεία θα αισθανθεί ξεχωριστό και θα πιστέψει στις δυνατότητες του!

12. Εξηγήστε του την παιδευτική σημασία του λάθους!

Το λάθος είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με την ανακάλυψη της νέας γνώσης. Έτσι, αποτελεί το κυριότερο εργαλείο μάθησης των παιδιών! Όπως άλλωστε έλεγε και ο Αϊνστάιν «Όποιος δεν έκανε ποτέ λάθος, δεν έχει δοκιμάσει ποτέ κάτι καινούργιο».

Μην κατακρίνετε το παιδί για τις αποτυχίες του! Αντιθέτως σταθείτε δίπλα του, ως αρωγός, ενισχύοντας την αυτενέργεια του. Δώστε του την πολυτέλεια να κάνει λάθη και θα μάθει «όταν πέφτει να ξανασηκώνεται».

Λιακοπούλου Άντα: Ειδική Παιδαγωγός / Κλασική Φιλόλογος / Ειδικευμένη στις Μαθησιακές Δυσκολίες & στα Προβλήματα Συμπεριφοράς (ΜSc).

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here