Σε όλους τους γονείς μάς έχει συμβεί να μπούμε σε κάποιο βιβλιοπωλείο με στόχο να διαλέξουμε ένα βιβλίο για το μικρό μας. Τις περισσότερες φορές η ώρα περνάει ψάχνοντας ανάμεσα σε αμέτρητους τίτλους και δεκάδες ράφια ένα βιβλίο που να μας τραβήξει την προσοχή και να το θεωρήσουμε ενδιαφέρον για το παιδάκι μας. Δυστυχώς, η βόλτα αυτή καταλήγει τις περισσότερες φορές με μηδενικές αγορές ή με κάποια αγορά που κάνουμε «με βαριά καρδιά» κουρασμένοι και χαμένοι στο χάος των ραφιών!
Το πρώτο, λοιπόν, που πρέπει να κάνουμε για να αγοράσουμε ένα παιδικό βιβλίο – και πρέπει να το κάνουμε πριν μπούμε σε ένα βιβλιοπωλείο – είναι να κάνουμε μια έρευνα αγοράς μέσω διαδικτύου και να πάμε για την αγορά μας έχοντας ήδη δυο-τρεις επιλογές στο νου μας. Οι τίτλοι των παιδικών βιβλίων είναι ουκ ολίγοι και θέλουμε το παιδάκι μας να αγαπήσει ή τουλάχιστον να διαβάσει ευχάριστα το κάθε βιβλίο που θα πάρει στα χεράκια του.
Με ποια κριτήρια, λοιπόν, να διαλέξουμε βιβλία;
- Η ηλικία του παιδιού. Συμβουλευόμαστε το όριο ηλικίας που προτείνει ο συγγραφέας αλλά προσαρμοζόμαστε ανάλογα με την πνευματική ανάπτυξη του παιδιού και το πόσο έμπειρος αναγνώστης είναι.
- Το θέμα του βιβλίου. Στόχος του βιβλίου είναι να ταξιδεύει το παιδί, να του ανοίγει ένα νέο κόσμο, να του εξάπτει τη φαντασία. Το βιβλίο πρέπει να διευρύνει τους ορίζοντες του παιδιού και βέβαια να καλλιεργεί αρχές, αξίες, ιδανικά και πρότυπα.
- Τα ενδιαφέροντα και οι προτιμήσεις. Καλό είναι, όταν το παιδί είναι σε ηλικία που έχει αρχίσει να δείχνει ενδιαφέρον για κάποιους τομείς και να επικοινωνεί, να συζητάμε, να του προτείνουμε και να συμμετέχει το ίδιο στην επιλογή του βιβλίου. Ας μην ξεχνάμε ότι εκείνο είναι ο αναγνώστης!
- Η εικονογράφηση. Είναι αλήθεια ότι η εικονογράφηση είναι αυτή που θα μας τραβήξει την προσοχή αρχικά σε ένα βιβλίο, οπότε παίζει πολύ μεγάλο ρόλο στην επιλογή μας. Επίσης, είναι αυτή που θα καλλιεργήσει την αισθητική του παιδιού και το οπτικό κομμάτι της ανάγνωσης. Πρέπει να είναι ζωντανή, σύγχρονη και να εξασκεί την παρατηρητικότητά του. Για παιδιά ηλικίας κάτω των 5 ετών, οι εικόνες πρέπει να ακολουθούν την εξέλιξη της υπόθεσης, καθώς οι συμβολιστικοί μηχανισμοί δεν έχουν διαμορφωθεί πλήρως και τα παιδιά στηρίζονται στα οπτικά-εικαστικά σύμβολα. Στην ηλικία, περίπου, των πέντε χρόνων γίνεται πλέον χρήση των γλωσσικών συμβόλων, του γραπτού λόγου, της «ανάγνωσης» (Μπενέκος, 1990).