Το παιδί μου αρνείται να διαβάσει, τι να κάνω;

Γράφει η Liakopoulou Anta: Classical Philologist / Professor of Greek Language & Literature – Special Education Teacher (Med in Special Education Needs) – Specialized in learning difficulties and behavioral problems.

«Είναι ώρα να κάνεις τα μαθήματά σου!», «Όχι, τώρα, αργότερα!». Αν αυτός ο διάλογος σας φέρνει στον νου στιγμές από τη δική σας καθημερινότητα, αξίζει να διαβάσετε το παρακάτω άρθρο για να ανακαλύψετε τις κυριότερες αιτίες άρνησης διαβάσματος των παιδιών και για να γνωρίσετε τρόπους που μπορούν να σας κάνουν να τα βοηθήσετε αποτελεσματικά, ώστε να αλλάξουν συνήθειες μελέτης!

Μια από τις συχνότερες εντάσεις στα σπίτια των περισσότερων γονιών δημιουργείται από την άρνηση των παιδιών να φανούν συνεπή στα καθήκοντά τους.

Παιδιά που μετά τη λήψη του μεσημεριανού φαγητού καθυστερούν όλο και πιο πολύ τη μελέτη των μαθημάτων της επόμενης μέρας δίνοντας συνεχώς αναβολές ή γκρινιάζοντας. Έτσι, έρχεται το βράδυ και τα βρίσκει για άλλη μια φορά αγκαλιά με το βιβλίο!

Ποιες είναι οι κυριότερες αιτίες για την άρνηση των σχολικών καθηκόντων;

  • Η απουσία σωστού τρόπου διαβάσματος ή/και κατάλληλου περιβάλλοντος.
  • Η αδυναμία ανταπόκρισης στις σχολικές απαιτήσεις εξαιτίας γνωστικής ανωριμότητας κι έλλειψης γνώσεων από τις προηγούμενες τάξεις.
  • Η αδυναμία συγκέντρωσης και διατήρησης της προσοχής.
  • Η έλλειψη εσωτερικών κινήτρων για την μάθηση γενικότερα και την εκπαιδευτική διαδικασία ειδικότερα.
  • Ο ίδιος ο  εκπαιδευτικός  που πολλές φορές δυσκολεύει τον μαθητή αντί να τον στηρίζει και να του εμπνέει την επιθυμία για μάθηση.
  • Το οικογενειακό περιβάλλον που ενδεχομένως να συγκρίνει και να κατηγοριοποιεί τον «κακό» μαθητή χωρίς να προσπαθεί να τον κινητοποιήσει, ενεργοποιώντας έτσι μια «αυτοεκπληρούμενη προφητεία».
  • Οι Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες.

Πώς μπορούν να βοηθήσουν οι γονείς;

  1. Δημιουργήστε ένα σταθερό πρόγραμμα μελέτης, μια καθημερινή ρουτίνα ολοκλήρωσης των σχολικών καθηκόντων, ορίζοντας μαζί με το παιδί τον χρόνο διαβάσματος και μείνετε όσο το δυνατόν πιο σταθεροί σε αυτό. Η διατήρηση ρουτίνας στο διάβασμα, στον ύπνο, στο παιχνίδι συμβάλλει σημαντικά στην ανάπτυξη μιας ισορροπημένης ψυχικής υγείας.
  • Δημιουργήστε τις κατάλληλες συνθήκες και βοηθήστε το να συγκεντρωθεί! Φροντίστε το γραφείο του να είναι οργανωμένο, χωρίς περιττά αντικείμενα. Χαμηλώστε το τηλέφωνο και την τηλεόραση, μην παίζετε με το αδελφάκι του το αγαπημένο του παιχνίδι την ώρα που διαβάζει και μη δημιουργείτε περισπασμούς μπαίνοντας κάθε τόσο στο δωμάτιό του για να του δώσετε πορτοκαλάδα, κέικ, τοστ ή ακόμα και για να δείτε αν διαβάζει.
  • Ορίστε στο παιδί ένα χρονικό όριο μέσα στο οποίο θα πρέπει να έχει ολοκληρώσει το διάβασμα του και πείτε του ότι αν τα καταφέρει, θα κανονίσετε  κάτι ευχάριστο μετά, όπως να πάτε στο πάρκο ή να παίξει με έναν φίλο του.  (Μην του υπόσχεστε όμως αν δεν είστε σε θέση να τηρήσετε την υπόσχεσή σας).
  • Μη διαβάζετε μαζί με το παιδί. Υποστηρίξτε το παιδί στο διάβασμα, όταν το ίδιο έχει τελειώσει την προσπάθεια του ή όταν σας ζητήσει βοήθεια.  Eπιβλέπετε διακριτικά τον τρόπο που διαβάζει, υπενθυμίζετε το χρόνο του, ενθαρρύνετε την προσπάθεια του. Οι σχολικές υποχρεώσεις (μαθήματα, οργάνωση τετραδίων-τσάντας) είναι ευθύνη του μαθητή όχι του γονέα και θα πρέπει να ενισχύεται η υπευθυνότητά του.
  • Ορίστε συχνά ολιγόλεπτα διαλείμματα (σε περίπτωση ύπαρξης μαθησιακών δυσκολιών ο χρόνος και ο τρόπος διαβάσματος αλλάζει) αποφεύγοντας όμως την τηλεόραση ή τα ηλεκτρονικά παιχνίδια που απαιτούν συγκέντρωση.
  • Τονώστε την αίσθηση του καθήκοντος χωρίς, όμως, να του φωνάζετε και να το κατηγορείτε καθημερινά. Πείτε του ακόμη πόσο πολύ πιστεύετε στις δυνατότητες του και τονίστε ότι δεν διαβάζει για σας αλλά για τον εαυτό του.
  • Αποφεύγετε αρνητικούς χαρακτηρισμούς, συγκρίσεις με άλλα παιδιά (συμμαθητές, αδέρφια).
  • Βοηθήστε το παιδί σας με την δική σας στάση απέναντι στο διάβασμα. λ.χ. κλείστε την τηλεόραση και ασχοληθείτε με κάτι που απαιτεί συγκέντρωση και ένα ήσυχο περιβάλλον. Διαβάστε ένα βιβλίο ή ασχοληθείτε με τους λογαριασμούς. Έτσι θα δημιουργηθεί στο σπίτι η αίσθηση ότι «τώρα δουλεύουμε».  
  • Στην περίπτωση που το παιδί αρνείται επίμονα να διαβάσει, αφήστε το ώστε να έρθει αντιμέτωπο με τις συνέπειες της αμέλειάς του και ενημερώστε τον δάσκαλο, εξηγώντας του τι κάνατε και γιατί. Μπορείτε να παραμελήσετε κι εσείς σκόπιμα μία υποχρέωσή σας προς το παιδί ή να αποφύγετε να τηρήσετε μια υπόσχεση σας. Τέλος, μη του υπόσχεστε δώρα ή παιχνίδια για να διαβάσει ή για να φέρει καλούς βαθμούς. Το συνηθίζετε από μικρό να κάνει πράγματα που δεν του αρέσουν, αρκεί να κερδίσει κάτι, δηλαδή το βάζετε στη λογική της εξαγοράς και των συμβιβασμών.
  • Επιβραβεύστε την προσπάθειά του λεκτικά! Πείτε του «Μπράβο, κάνεις εξαιρετική δουλειά, όταν προσπαθείς!», « Χαίρομαι πολύ που είσαι συνεπής στις υποχρεώσεις σου!» ή απονείμετε του ένα βραβείο προσπάθειας!

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here