15 Πρακτικά tips για να μάθουν τα παιδιά εύκολα και αποτελεσματικά την ορθογραφία

*Γράφει η Liakopoulou Anta: Classical Philologist / Professor of Greek Language & Literature – Special Education Teacher (MA in Special Education Needs) – Specialized in learning difficulties and behavioral problems.

Η ορθογραφία ως δραστηριότητα, δυσκολεύει τους περισσότερους μαθητές και συχνά τους δημιουργεί έντονο άγχος.

Η ικανότητα της ορθογραφημένης γραφής είναι μια μηχανιστική διαδικασία, η οποία έχει αναπτυξιακό χαρακτήρα και ολοκληρώνεται σταδιακά. Απαιτεί από τον μαθητή να γνωρίζει και να εφαρμόζει τους γραμματικούς κανόνες της γλώσσας του όπως και να έχει αποκτήσει φωνολογική επίγνωση για να μπορεί άνετα και γρήγορα να χειρίζεται και να επιλέγει τα κατάλληλα δομικά στοιχεία (φωνήματα, μορφήματα, συλλαβές), καθώς γράφει.

– Παρακάτω θα δούμε 15 πρακτικά tips που θα βοηθήσουν τα παιδιά να αφομοιώσουν την ορθογραφία τους και θα ενισχύσουν την οπτική τους μνήμη.

  • Ζητάμε από το παιδί να γράψει την ορθογραφία του σ’ ένα χαρτί τόσες φορές όσες είναι και οι λέξεις που περιέχει και παράλληλα να διαβάσει δυνατά τις δύσκολες λέξεις προφέροντας τη φωνή κάθε γράμματος.
  • Παρακινούμε το παιδί να ιχνηλατήσει τις δύσκολες λέξεις στον αέρα με τη βοήθεια του δείκτη του.
  • Ζητάμε από το παιδί να ομαδοποιήσει τις λέξεις της ορθογραφίας με βάση τους κανόνες της γραμματικής, πχ. η λέξη «ελπίδα» γράφεται με -ι-, επειδή προέρχεται από το ρήμα ελπ- ίζω, το ίδιο ισχύει και για τη λέξη καθάρισμα που προέρχεται από το ρήμα καθαρ-ίζω κ.ο.κ.
  • Κολλάμε εκπαιδευτικές αφίσες στο γραφείο του με τους κυριότερους γραμματικούς κανόνες για να τους βλέπει καθημερινά και να τους εμπεδώσει οπτικά.
  • Προτρέπουμε το παιδί να δημιουργήσει προτάσεις ή μικρά κείμενα με τις λέξεις που το δυσκολεύουν.
  • Γράφουμε σκόπιμα λανθασμένα τις δύσκολες λέξεις δίνοντας του τρεις επιλογές και έπειτα ζητάμε από το παιδί να κυκλώσει τη σωστή γραφή.
  • Διδάσκουμε στο παιδί τις οικογένειες λέξεων και του ζητάμε να βρει συγγενικές λέξεις από αυτές που τον δυσκολέυουν λ.χ. εάν αδυνατεί να θυμηθεί τα δύο -μμ- στη λέξη γράμμα, ζωγραφίζουμε ένα σπιτάκι και με τη βοήθεια του λεξικού του δίνουμε χρόνο να ανακαλύψει μόνο του τις λέξεις «γραμματόσημο», «γραμματική», «γραμμή», «γραμματέας», «πρόγραμμα» κ.ά. που ανήκουν στην ίδια οικογένεια.
  • Σχηματίζουμε ένα τρίγωνο και στη συνέχεια γράφουμε τη δύσκολη λέξη προσθέτοντας ένα γράμμα τη φορά, όπως φαίνεται στην εικόνα παρακάτω:
  • Χρησιμοποιούμε πολυαισθητηριακές μεθόδους και ποικιλία υλικών για την εκμάθηση της ορθογραφίας όπως τουβλάκια, πλαστελίνη, σύρμα πίπας κ.ά.
  • Κολλάμε στο ψυγείο μας μαγνητικά γράμματα και αφήνουμε το παιδί να εξασκηθεί στη σωστή γραφή παίζοντας!
  • Στο τέλος κάθε εβδομάδας συγκεντρώνουμε τις δύσκολες λέξεις και τις σχηματίζουμε με φαγώσιμα υλικά που έχουμε στην κουζίνα μας, είτε δημιουργώντας μπισκότα γραμμάτων, είτε διαμορφώνοντας τις λέξεις μέσα σε ένα ταψί με ζάχαρη.
  • Παίζουμε κρεμάλα, scrabble, κυβόλεξο, σταυρόλεξο και άλλα επιτραπέζια παιχνίδια που συμβάλλουν στην απομνημόνευση της ορθογραφίας με διασκεδαστικό τρόπο!
  • Παίρνουμε βάζα και τους κολλάμε εξωτερικά μια ετικέτα στο καθένα ανάλογα με τις αδυναμίες του κάθε παιδιού λ.χ. για να διδάξουμε τις καταλήξεις των ουσιαστικών στα τρία γένη στο πρώτο βάζο βάζουμε το άρθρο -ο-, στο δεύτερο το άρθρο -η- και στο τρίτο το άρθρο -το-. Έπειτα, γράφουμε σε καρτέλες ή πολύχρωμα χαρτάκια σημειώσεων διάφορες σχετικές λέξεις και ζητάμε από το παιδί να τις τοποθετήσει στο σωστό βάζο.
  • Επιλέγουμε μια κατάληξη της γραμματικής (π.χ. επίθετα σε -ικός) και  αγωνιζόμαστε για το ποιος θα βρει περισσότερες λέξεις που να τελειώνουν στον στόχο που βάλαμε!
  • Προτρέπουμε το παιδί να κάνει καθημερινά μόνο του τη διόρθωση της ορθογραφίας του υπογραμμίζοντας  τα λάθη του με χρωματιστούς μαρκαδόρους.

* Η αυτοδιόρθωση αποτελεί μια πολύ σημαντική μεταγνωστική δεξιότητα την οποία είναι καλό να κατακτήσει ο μαθητής όσο το δυνατόν νωρίτερα, αφού ενισχύει την προσοχή, βελτιώνει την παρατηρητικότητα, μειώνει τα λάθη «απροσεξίας», αυξάνει την αυτοπεποίθηση  και τον κάνει πιο υπεύθυνο.

Λιακοπούλου Άντα: Ειδική Παιδαγωγός / Κλασική Φιλόλογος / Ειδικευμένη στις Μαθησιακές Δυσκολίες & στα Προβλήματα Συμπεριφοράς (ΜΑ), Γοργοποτάμου 17, Αθήνα, τηλ. 697 3394380, https://www.facebook.com/EidikiPaidagogosAntaLiakopoulou/

Διαβάστε επίσης:

Τι είναι η δυσορθογραφία, ποια τα χαρακτηριστικά της γνωρίσματα και πώς αντιμετωπίζεται

Λεπτή κινητικότητα: Ποια είναι τα αναπτυξιακά ορόσημα ανά ηλικία και ποιες δραστηριότητες βοηθούν στην ανάπτυξη της

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ