Η βιβλιοθήκη μέσα στη σχολική τάξη μπορεί να αποτελέσει ένα εργαλείο για τον εκπαιδευτικό παρέχοντάς του καθημερινά επιπλέον υλικό πέραν των σχολικών εγχειριδίων και δίνοντάς του την ευκαιρία για διαθεματικότητα, διεπιστημονικότητα και σφαιρική κάλυψη του μαθήματος.
Η βιβλιοθήκη μέσα στην τάξη παίζει όμως και σπουδαίο ρόλο για το μαθητή. Μέσα από την ανάγνωση βιβλίων στην τάξη όσοι δεν είναι φίλοι με το βιβλίο θα γίνουν και όσοι είναι ήδη φίλοι θα έχουν την ευκαιρία να διαβάσουν μεγαλύτερη ποικιλία και να μοιραστούν τη διαδικασία αυτή με την ομάδα της τάξης. Έτσι, όχι μόνο καλλιεργείται η αναγνωστική ικανότητα, η φιλαναγνωσία και γενικά ό,τι έχει να κάνει με την ανάγνωση και την κατανόηση αλλά τα παιδιά κοινωνικοποιούνται με έναν διαφορετικό τρόπο, μοιράζονται απόψεις και συναισθήματα, συνεργάζονται.
Πώς όμως γίνεται αυτό πραγματικότητα;
• Οργανώστε το χώρο. Διαλέξτε το μέρος της τάξης που θα δημιουργήσετε τη Γωνιά ανάγνωσης. Προτιμήστε βιβλιοθήκη ή ράφια και όχι ντουλάπα, ώστε τα βιβλία να είναι εμφανή και προσιτά. Ζητήστε από τα παιδιά να φέρουν χαλάκια ή μαξιλαράκια για να να στήσετε ένα χώρο ζεστό και άνετο που θα καλεί τα παιδιά.
• Εμπλουτίστε τη συλλογή σας με ποικιλία βιβλίων όπως διηγήματα, παραμύθια, εικονοβιβλία, βιβλία γνώσεων, βιογραφίες, ποίηση, βιβλία σχετικά με τη διδακτέα ύλη και μη. Φροντίστε τα βιβλία να απευθύνονται σε όλους, να καλύπτουν τα ενδιαφέροντα των μαθητών, την αναγνωστική τους ικανότητα και τη γλώσσα τους.
• Ζητήστε από τα παιδιά να φέρουν 1-2 αγαπημένα βιβλία και όχι παλιά ή αυτά που δεν τους αρέσουν.
• Οργανώστε τα βιβλία ανά θέμα ή κατά χρονολογία ή ανά συγγραφέα κλπ. Η οργάνωση μπορεί να γίνει σε συνεργασία με τα παιδιά και κατά διαστήματα μπορεί να αλλάζει ανάλογα με τα νέα βιβλία που θα κάνουν την είσοδό τους στα ράφια.
• Δημιουργήστε μαζί με τα παιδιά καρτέλες μαθητή.
• Δημιουργήστε καρτέλες κριτικής βιβλίου, που προαιρετικά θα συμπληρώνει το κάθε παιδί ή που ενίοτε μπορείτε να τις εισάγετε σε κάποιο ομαδικό project, όπως αυτή (πατήστε στην εικόνα για να κατεβάσετε το αρχείο):
• Αναθέστε ρόλους στα παιδιά όπως του βιβλιοθηκονόμου που θα αλλάζει κάθε βδομάδα.
• Κολλήστε στον τοίχο υλικό όπως νέα για το βιβλίο, βιογραφίες και φωτογραφίες συγγραφέων, αφίσες για παρουσιάσεις κ.α
Αυτές ήταν μόνο μερικές ιδέες σχετικά με την οργάνωση της βιβλιοθήκης στην τάξη. Ο κάθε εκπαιδευτικός τις προσαρμόζει ανάλογα με το προφίλ των μαθητών του, τις δυνατότητες και τις ανάγκες της τάξης του.
Στόχος είναι να εξοικειωθούν τα παιδιά με το βιβλίο, να το αγαπήσουν και να γίνει ένας φίλος που θα τους ακολουθεί σε όλη τους τη ζωή!